Jaroslav Kořán / Mapy snivců
13.7. – 1.9.2015
Galerijní laboratoř- kaple sv. Jana Křtitele
Nám. Pod Lípou, Praha 5 – Holyně
Otevřeno : soboty, neděle a ve svátky od 15:00 – 17:00
Spojení : konečná stanice autobusu 248
Kurátor: Matouš Karel Zavadil
Pomoc při instalaci výstavy : Michal Jalůvka, Kateřina Závadová
Země snivců román expresionistického grafika a ilustrátora Alfréda Kubína, člena ikonické
skupiny Der Blaue Reiter je bezesporu pro nejen českou a nejen výtvarnou scénu dílem
zásadního významu, jehož ozvěny a reminiscence můžeme vnímat i skrze tvorbu současných
autorů. Schopnost vizuálního umělce psát texty, tvořit hudbu, či vstupovat do problematiky
výtvarného umění jakoby „vedlejšími dveřmi“,tj. pohybovat se svobodně na poli lidské
kreativity je dnes skoro nutností. Intermediální přístup je tak charakteristickým rysem i pro
tvorbu Jaroslava Kořána, autora, jehož hlavním výrazovým prostředkem není vizuální umění,
ale hudba. Muzikant, který v devadesátých letech minulého století zakládá experimentální
hudební tělesa : Zapomenutý orchestr země snivců a Orloj snivců, tak i pojetím hudební
produkce připomínajícím tvůrčí přístupy „Nové hudby“ J. Cage zejména jeho důrazem na
prvek improvizace, hraním na nehudební nástroje, nejrůznější nalezené předměty, kovové
špony, hrnce či různé kovové prefabrikáty, vytváří tak specifickou poctu dílu slavného rodáka
z českých Litoměřic Alfredu Kubínovi a českému expresionismu. Jaroslav Kořán si postupně
uvědomil, že jeho bizarní nástroje nefungují pouze na bázi hudební produkce, ale také
v oblasti vizuálního umění, jako určitý druh instalace. Tyto nástroje jsou tak zároveň
vizuálními objekty, vybízejícími k dotyku, ke hře, k improvizaci. Není proto náhodou, že
Jaroslav Kořán dlouhodobě spolupracuje na interaktivních projektech s Petrem Niklem, kdy
za mnohé lze zmínit fenomenální skupinové výstavy Orbis Pictus či Play . Pro aktuální
výstavu Mapy snivců v komorním prostoru kaple sv. Jana Křtitele v Holyni Jaroslav Kořán
připravil site-specifik instalaci,pro niž je zásadní prvek improvizace. Je zde vystaven Orloj
snivců, autorský hudební nástroj, na nějž si návštěvník může zahrát, v konfrontaci se sérií
velkoformátových monotypů, odrážejících tak schopnost Jaroslava Kořána pracovat
s původní, skoro dětskou imaginací, která tak může být pro diváka tápajícího v labyrintu
mnohdy těžko pochopitelného současného vizuálního umění vítaným osvěžením.