Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května, avizoval primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.
Jako první začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Trasa se nyní projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na takzvaných odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ avizuje mluvčí TSK Barbora Lišková.
Při opravách chce TSK zachovat tři pruhy v obou směrech
Rekonstrukce je rozložena do několika let. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Jaké práce budou kdy přesně provedeny, zatím není jasné.
Záležet bude na výsledku tendru, kdy zájemci museli navrhnout kromě délky oprav také jejich harmonogram a postup. „Soutěžili jsme nejenom na cenu, ale i na dobu rekonstrukce. Počítáme s tím, že první část by měla trvat něco přes tři měsíce,“ nastiňuje Lišková.
Opravy podle ní budou probíhat ve stavebních sezonách, takže most nikdy nebude opravován v průběhu celého roku. I během prací počítá TSK se zachováním průjezdnosti tří pruhů v obou směrech.
První část rekonstrukce má ale most již za sebou, aniž by ji řidiči pocítili. Trvala asi rok a půl. „Zrekonstruovali jsme pilíře, což je celý základ Barrandovského mostu, včetně prací, které se odehrávaly pod hladinou Vltavy. Měli jsme potápěče, kteří sanovali celou spodní část,“ popsala mluvčí.
Podle prvních návrhů ústil most do tunelu ve skále
První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. „Na první pohled vidíte, že most není úplně jednoduchý. Je zakřivený, půdorysně stočený do dvou oblouků, odpojují se a připojují se jednotlivé rampy. Zkrátka, je to prostorově složité dílo,“ přiblížil ve Studiu 6 projektant mostu Jan Růžička.
Podle prvních návrhů přitom měl most přes řeku vést asi o tři sta metrů dále a ústit do tunelu skrze Barrandovské skály. „Z dnešního pohledu je tento návrh absolutně nepřijatelný. Zásah do tak krásné skály by byl dnes nemyslitelný,“ popsal Růžička.
Most je součástí městského okruhu a denně jej přejede asi 144 tisíc aut. Jde o nejvytíženější komunikaci v celé zemi. Takový provoz ale původně projektanti nepředpokládali. „K roku 2000 jsme řádově počítali, že tam pojede 70 až 80 tisíc aut. Když jsme most zprovozňovali, a díval jsem se na něj seshora, z Barrandovské skály, tak mi připadal nesmyslně široký (…). Dnes vidím, že jeho účel se plní zcela správně,“ doplnil Růžička.
TSK chystá rovněž opravy dalších mostů, hlavní město má s jejich stavem dlouhodobé problémy. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu jsou Libeňský nebo Hlávkův most. V případě Libeňského mostu již TSK vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.